På Svartfjell med damefølge
31.10.04

Deltakere: Trond, Rolf, Einar, Sven og Arne

Einar hadde invitert hele turgruppa med koner til Venabu. Vi ble fulltallige med unntak av Karen som var forhindret. Rolf hadde til gjengjeld med seg Cedrik uten at det på noen måte blir det samme. Fredag kveld innlosjerte vi oss i hver vår hytte før vi samlet oss hos Rolf hvor vi karene hadde gått sammen om å mekke en bedre middag.

Lørdag gikk vi tur i tåka og prøvde oss på Geocaching – en type turorientering ved hjelp av GPS. Etter turen var det pølsegrilling utenfor hyttene og om kvelden viltaften på hotellet. Sjelden har vi fått flottere servering - og det sier ganske mye, for vi er godt vant. Her var alt ”hemgjort” og man kunne velge mellom ca 30 ulike retter av fisk, vilt og fjærkre – varmt, kaldt, speket, røkt eller gravet. Mange av oss smakte selkjøtt for første gang. Helt utrolig mye godt!

Søndag startet rolig. Vi satt i hver vår hytte, fyrte på peisen og koste oss med frokost. Ute var det snø og tjukk tåke.

Men det var fjellturen det egentlig skal skrives om. Denne gangen var vi fulltallige og det er visst faktisk første gang så mange ektefeller har vært med oss på tur. Hele hurven, 9 stk + 1 hund, tok i vei mot Svartfjell, først et lite stykke med bil og så til fots i laussnøen. Et stykke innover veien gikk et enslig skispor. Noen hadde nok tatt årets første skitur i dag. Snart måtte vi ut i terrenget og fulgte skitraseen over litt blaute myrer. Det bli litt tyngre å gå. Vi kom over tåka og så toppen av Svartfjell med sin karakteristiske kantete profil. Det var en kort, litt bratt og morsom klyving opp dit og på toppen hadde vi flott utsikt utover siden tåka etter hvert forsvant nesten helt. Tilbake fulgte vi ryggen et stykke lenger utover og fikk dermed en liten rundtur tilbake til bilene. Det hele tok vel 3-4 timer og var en riktig stemningsfull og hyggelig tur.

Takk til Marit og Einar for skikkelig trivelig helg!